Majd Abdel Hamid, Melanie Kitti
27 september–8 december 2024
Vernissage fredag 27 september kl 18-23
Fresko – en målning som med tiden blir vägg. Broderi – trådar som minutiöst syr ihop rörelse. Dessa är uråldriga färdigheter som bär historia och minne inom sig. Inte som material, utan som vittnesbörd. Tysta processer som utförs genom tidskrävande upprepning och en långsamhet som omfamnar eventuella brister i deras berättelse.
För Majd Abdel Hamid (Palestina, bor i Beirut och Paris) är havet, förlust och trauma hans ämnen och färgstarka trådar hans material. Hamid är självlärd i traditionellt broderi och hans verk är resultatet av ett omsorgsfullt hantverk tänkta som ”skulpturer i tiden” i sin strävan efter motståndskraftig skönhet mitt i ett ständigt undantagstillstånd. Att minnas och att existera kan vara en pågående rörelse genom handen.
Med pigment, kalksten och gips både omfamnar och upplöser Melanie Kitti (Sverige, bor i Malmö och Köpenhamn) gränserna mellan hantverk och bildkonst. Personliga och historiska kontexter är lika sammanflätade som de lager av material hon applicerar – skrapar och målar, lägger till och tar bort. Och i just den här freskomålningen, den inneboende symbolismen i myrornas kollektiva liv. Visste du att myror kan utföra skickliga kirurgiska ingrepp för att läka sina skadade kamrater?
På toppen av avgrunden, eländet och frustrationen finns det något som påminner oss om att det finns andra möjligheter, andra sannolikheter – inuti omvandlingens våg vilar en kokong av förändring som skyddar tiden från dess turbulens.