Kah Bee Chow, Andreas Kurtsson, Alexandra Lerman, Adriana Ramić
8 december 2017–25 mars 2018
Vernissage fredag 8 december kl 19-21
Detta skulle kunna vara exempel på AI-genererad konkret poesi, eller hur digitalisering framträder i den förstärkta verklighet vi lever i. Gränssnittet mellan moln och kropp, hårdvara och själ.
Ghosting iPhone elbow Infinite scrolling Phygital Facial puppetry Swype Street view Biometrics Machine learning Google translate iRobot GDPR Vaporwave Phishing Skeuomorph Filter bubble eSports i-Frame destruction Super-hybridity Datamosh Brain-machine interface Videoglitch Facial recognition ASMR #Additivism Content-Aware Fill Fake news Copypasta Shitposting TIL NSFW Chatbot Hypernormalisation Post-digital Off-the-grid
Kah Bee Chow
Två pälsbeklädda robotdammsugare framför en intrikat koreografi – delvis hushållssyssla, delvis improviserad pardans – i en algoritmisk balans mellan tekniskt hjälpmedel och husdjursliknande beteende.
Andreas Kurtsson
En fiktionaliserad resedagbok från en resa upp till Facebooks halvhemliga datacenter i Luleå. Högteknologi och urskog lever sida vid sida i två parallella flöden.
Alexandra Lerman
Apple Inc.’s och Google LLC’s patenterade och upphovsrättsskyddade pekskärmsrörelser som råmaterial. Ett samtida kroppsspråk av ”pinches”, “scrolls” och “slides” som delas av alla, överallt, varje dag.
Adriana Ramić
Myrstigar tecknas på ett Swype-tangentbord som översätter fingertoppens rörelse till text i något av de 71 språk som stöds av dess patenterade teknik. Teknologins effekter på det mänskliga språket betraktat genom insekters beteende.